Ungt iværksætter-par…

Kærestepar har tredoblet deres investering: Klar til at åbne webbutik
Det unge iværksætterpar bag boliginteriørfirmaet By Aasberg er kommet helskindet gennem etableringsfasen og åbner for salg per 1. november.

________________________
ERHVERV
Dagbladet Holstebro

Holstebro: Skabene på pigeværelset er proppet. Ikke med tøj, men med plakater 5.000 i alt. Det er det mest håndgribelige bevis på, at det unge iværksætterpar fra Holstebro, Mette Aasberg og Emil Ultang er kommet igennem etableringsfasen uden blodtud og store skrammer. For otte måneder siden satsede de 30.000 kroner af deres sparepenge på at stifte egen virksomhed: By Aasberg. De er forsat kærester og business partnere inden for boliginteriører.

Foran skrivebordet på kontoret står ikke en, men to kontorstole, og ofte bliver loftslyset først slukket er par timer efter midnat, når de to unge mennesker, der har siddet bøjet over pc’en kapitulerer og går i seng. – Vi har faktisk lige aftalt, at vi skal til at slukke computeren klokken 22.00, afslører Mette Aasberg. At det kan være svært at tøjle iværksættertrangen ved de alt om. Detaljerne, som de skal have styr på, kommer med samme hastighed som bilerne på ringvejen, inden Holstebro-motorvejen åbnede. Emballagetype, tekster på hjemmesiden, papirkvalitet, farvenuancer…. At man ikke kommer langt med 30.000 kroner er en anden lektie, de har lært. – Vi har brugt 100.000 kroner på at udvikle logo, webshop, og tryk af plakater. Vi har det, vi skal bruge, og det vi har, er betalt. Så det vi sælger nu er ren fortjeneste, fortæller Emil Ultang.

Per 1. november åbner By Aasberg for salget af boliginteriør via en webshop. Samtidig går de i gang med at opsøge fysiske butikker. – Vores plakater er nummererede og bliver kun trykt i 200 eksemplarer, så vi tænker, at vi passer bedst ind hos mindre specialbutikker, der satser på unika siger Mette Aasberg, der selv har sat hver en streg i hånden. I har brugt de første 100.000 kroner. Hvor mange flere penge er i villige til at kaste efter? – Der skal penge ind, inden vi bruger flere. I princippet har vi jo ingen idé om, hvorvidt vi kan sælge de 5.000 plakater, vi har fået trykt. Men vi har ikke villet gå ud og vise vores produkter frem, inden vi havde en salgskanal klar, fortæller Emil Ultang, der havde overvejet om de skulle have haft en stand på bolig og Livstilsmessen på Idrætscenter Vest. Men de valgte det fra, fordi de ikke var helt klar. – Det er kommet bag på os, hvor lang tid det tager at blive etableret. Inden vi startede, havde vi forestillet os, at det tog et par måneder, men det tager meget længere tid. Det hænger selvfølgelig også sammen med, at vi har trukket på ekstern bistand, og at det dermed også skal passe med deres tid, fortæller Emil Ultang.

I de næste måneder skal det især handle om salg og markedsføring. Der skal forhandler i hus, og kendskabet til By Aasberg webshoppen og Instagramprofilen skal bredes ud. Kæresteparret har under hele etableringsfasen samarbejdet med lokale leverandør. Plakaterne er trykt i Vinderup, og website, og logo udviklet sammen med firmaer i Nupark. – Vi kunne få trykt vores plakater billigere i Polen. Men det vil vi ikke. Kvaliteten er højere i Danmark, og oplever også, at der lokalt er en større interesse i at støtte os. Som en tredje ting giver det os mulighed for selv at være med i processen. Det kunne vi ikke på samme måde, hvis vi for eksempel trak på firmaer i København eller Aarhus, siger Emil Ultang. Mette Aasberg har dog forsat to jobs, hos henholdsvis Bageriet Max og Imerco. Emil Ultang har siden august koncentreret sig udelukkende om virksomheden.

Skriv et svar